Kuorma-autojen Euro-päästöluokitukset tiukentuivat syksyllä 2014. Hiukkas-, typpioksidi- ja hiilivetypäästöjen vähentäminen vaikutti autojen pakoputkistojen rakenteeseen. Jätteenkäsittelyautoissa muutos merkitsi sitä, ettei sivulastaajaa voitu asentaa lisävarusteeksi entiseen tapaan.
Sivulastaaja on olennainen lisävaruste autossa, jolla ajetaan useampia jätelajikkeita yhtä aikaa. Jätteenkäsittelyn kustannustehokkuus ja kaluston ketteryys nousevat keskiöön – pakoputkistojen kalliit muutostyöt eivät ole vaihtoehto.
Kysymys aiheutti päänvaivaa myös Geesinknorbassa. Se on yksi Euroopan suurimmista jätteenkäsittelyn ratkaisuja tarjoavista yhtiöistä. Geesinknorban Pohjoismaiden yksikön johtajan Thomas Thuressonin mukaan yhtiö etsi aktiivisesti sellaista kumppania ja tuotekehittäjää, joka pystyisi tehokkaasti paneutumaan asiaan.
Havaitsimme nopeasti, että Keox on innovatiivinen ja proaktiivinen yritys, joka tunnistaa toimialan ja sen kehitystarpeet. Yhteistyömme alkoi vuonna 2014. Tähän mennessä Keox on toimittanut meille kymmenisen sivulastaajaa, Thuresson kertoo.
Geesinknorban pääpaikka on Hollannissa. Ruotsissa kokoonpannaan kaikki Pohjoismaissa myytävät jätteenkäsittelyn yksiköt. Koko konsernin liikevaihto on noin 120 miljoonaa euroa, työntekijöitä on 450. Thomas Thuressonin mukaan toimiala on vahvassa kasvussa. Teknisiin ratkaisuihin haetaan jatkuvasti uusia innovaatioita. Keoxista eurooppalainen jätejätti on löytänyt joustavan kumppanin tuotekehitykseen.
Yhtiömme keskeisiä arvoja ovat luotettavuus, tehokkuus ja innovaatiot. Itse asiassa juuri nämä samat arvot perustelevat yhteistyötämme Keoxin kanssa. Haluamme olla alan innovaatiojohtaja, joka tuottaa asiakkaille käyttäjäystävällisiä ja tehokkaita tuotteita ja palveluja.
Thuresson arvioi sivulastaajien kysynnän kasvavan. Samaan aikaan Geesinknorballa ja Keoxilla on vireillä muutakin tuotekehitystä.